Die foorkramers hadden beter moeten weten. Mensen betonen zelden
sympathie met betogingen, stakingen en blokkades wanneer ze daar zelf door
getroffen worden. Vraag dat maar aan de NMBS-reizigers die te pas en te onpas
met al dan niet wilde stakingen geconfronteerd worden.
Door woensdag enkele belangrijke invalswegen naar Antwerpen
te blokkeren en daardoor voor kilometerlange files te zorgen, hebben de boze en
ook wel stilaan wanhopige foorkramers hun zaak allesbehalve goed gedaan.
Burgemeester boos, politie boos, automobilisten boos. En zelf geen stap in de
goede richting kunnen zetten.
Daardoor werden we even van de kern van de zaak afgeleid en
die is dat de Sinksenfoor al sinds 1969 plaatsvindt op de Gedempte
Zuiderdokken. De klagende bewoners, die vorig jaar vreemd genoeg gelijk kregen
van de rechter, waren toen in geen velden of wegen te bekennen. Het Zuid was aan
het eind van de jaren zestig helemaal vervallen, een te mijden plek, een
stadskanker, zoals dat weinig omfloerst heet.
Vijfenveertig jaar later is het Zuid the place to be, tenminste: voor wie een stekje kan betalen. Ook de
Vlaamse en Waalse Kaai, de straten die de vroegere dokken omringen, zijn tegenwoordig
hip en trendy. Maar dit is geen vraag over wie er eerst was, de kip of het ei,
in dit geval is dat namelijk zeer duidelijk: de Sinksenfoor!
Het stadsbestuur kan niet verweten worden dat die
buurtbewoners al jaren protesteren tegen zes weken nachtlawaai per jaar en dat
de rechter daarna een nogal onhandige, behoorlijk wereldvreemde uitspraak heeft
gedaan. Wel dat het daar zeer onhandig op gereageerd heeft.
En er is ook die persoonlijke vriendschap tussen schepen Van
Campenhout en de spreekbuis van de reagerende buurtbewoners. Je kan niet
beletten dat een politicus bevriend is met iemand, maar er wordt gesuggereerd
dat de N-VA-schepen zich meer heeft geëngageerd voor zijn vriend dan voor het
cultureel erfgoed dat de jaarlijkse kermis toch is geworden voor de stad Antwerpen.
***
NIMBY. Not In My Back Yard. De term werd in 1980 voor het
eerst gebruikt door een journaliste van de Christian
Science Monitor in verband met het protest tegen een gepland stort voor
gevaarlijk afval in de Amerikaanse staat Minnesota. Later werd de term
opgepikt, onder andere door de Amerikaanse stand up-comedian George Carlin,
waarna die een eigen leven ging leiden. Die allereerste acties klinken ook
vandaag nog bijzonder logisch: de bewoners waren er eerst, toen kwam het stort.
Je zou voor minder voor je rechten opkomen.
Bij de Sinksenfoor is het omgekeerd: de kermis was er eerst,
daarna kwamen de bewoners, die zich vervolgens verbaasden over dat nachtlawaai.
Alsof ze niet eerst hun huiswerk hadden gemaakt en de buurt aan een grondig
onderzoek hadden onderworpen. Ach, je komt het ook tegen bij mensen die in de
buurt van de nationale luchthaven gaan wonen, omdat de bouwgrond daar nog zeer
betaalbaar is, en die daarna actie gaan voeren tegen nachtvluchten en
aanvliegroutes. Het is de omgekeerde wereld.
***
NIVEA, zo wordt NIMBY bij ons ook wel genoemd: Niet In Voor-
En Achtertuin. (Een mens leert elke dag bij!) Het fenomeen is prominent
aanwezig in onze samenleving, waarin verdraagzaamheid het steeds vaker moet
afleggen tegen egoïsme zelfgenoegzaamheid en bekrompenheid.
In plaats van dit slim aan te pakken – door bijvoorbeeld de
reële problemen van overlast door de Sinksenfoor streng aan te pakken, het
sluitingsuur te laten respecteren of een strikt alcoholverbod in te voeren op
de kermislocatie – heeft het Antwerpse stadsbestuur door haar weifelende,
defensieve houding de invloedrijke buurtbewoners alleen maar geholpen in hun
verzet tegen een volksfeest en een traditie die dateert van bijna 140 jaar
geleden.
De NIMBY/NIVEA-lui willen geen traditie. Ze willen met rust
gelaten worden in hun lofts en hun ommuurde stadstuintjes. Ze willen dat
financiële draagkracht het haalt op traditie, dat het gewone, feestende
gepeupel definitief verbannen wordt naar andere oorden, waar andere, letterlijk
minder fortuinrijke, lotgenoten met eventuele overlast geconfronteerd worden,
zij het dat die dan wel een punt zouden hebben om te protesteren: zij waren
daar immers eerst, niet die kermis die hen plots zou worden opgedrongen.
Of het nu om de Sinksenfoor gaat, of om Tomorrowland, of de
luchthaven van Zaventem, of het doortrekken van een tramlijn naar Brasschaat of
Wijnegem Shopping Center, telkens weer is er die ene constante: gebrek aan
tolerantie en inlevingsvermogen. Zelfzucht, quoi.
Maatschappelijke verzuring. De wereld bekijken vanuit je eigen navel. Denken
dat de evenaar door je achterste loopt. Jezelf beter vinden dan een ander.
***
Het weekend van 7 en 8 juni komt verraderlijk dichtbij.
Pinksteren is het jaarlijkse feest waarbij de katholieke gemeenschap de
nederdaling op aarde viert van de Heilige Geest, exact vijftig dagen vanaf
Pasen en tien dagen na Hemelvaart. Ze zullen in Antwerpen een ingeving van de
heilige geest goed kunnen gebruiken om dit aanslepende probleem op te lossen.
Het is hartverwarmend te lezen dat er nog mensen zijn buiten de kermiswereld die onze mening delen .Mevrouw Cnudde ik wens het u nooit toe wat wij nu financieel en emotioneel meemaken.Ik ben moeder van twee jong volwassene kinderen dien nog moeten beginnen aan het voor hun rekening reizen op de kermis .En nu al geen zekerheid meer hebben over de toekomst van bepaalde kermissen .En dit alles door een paar chi chi klanten van u die het fortuin hebben om ons het leven zuur te maken.Zoals ik al in veel reacties gehoord heb ik ik en de rest kan stikken.En als laatste onze actie van 26 maart was zeker niet bedoelt om de Antwerpenaar te blokkeren en hun broodwinning af te nemen.Onze bedoeling was in stilte een parkoer af te leggen maar wat is gebeurt als wij in Gent vertrokken zijn om 5 uur s ‘morgens was de politie al op de hoogte van onze actie en alle kruispunten op de singel waren al bij onze aankomst geblokkeerd door de politie. Nu zijn wij de boosdoeners maar dit was zeker de bedoeling niet.
De oorspronkelijke bewoners van het Zuid hebben geen enkel probleem met de Sinksenfoor, wat nog erger is ook zij worden weggedreven van hun geboortestek waar velen sedert generaties woonden. De reden het is er onbetaalbaar geworden en wat ooit een warme samenleving was de “parochie van miserie” is nu de parochie van pretentie geworden. En moet de Sinksenfoor verdwijnen is het niet meer dan logisch dat de wagens die op de gedempte zuiderdokken staan ook moeten verdwijnen Just is Just!
Zolang u maar uw geld krijgt en de zaak wint. Dat is het enige waar u om geeft mevr. Cnudde. Voor de rest kan u het niet eens schelen waar mensen, evenementen, … terecht komt. Ik denk niet dat u er een seconde van wakker ligt met uw “fortuin” op uw bankrekening. U bent, zoals hier al vermeld, het voorbeeld van de onverdraagzaamheid van de mensen tegenwoordig en de verzuring van Antwerpen/België. U komt op voor de rijke die, waar dan ook, rustig hun leven willen vergooien. Die tegen het plezier zijn en de “marginale” die er zogezegd op af komen. Tomorrowland, de Sinksenfoor, de kerstmarkt in Brussel,… Moet ik blijven door gaan? Ik snap echt niet hoe u met uzelf kunt leven. Maar ik ben blij dat ik niet in jou schoenen sta!
Al de voorbeelden die u aanhaalt mevr Cnudde hebben niets te maken de sinksenfoor. Géén enkele van die projecten is gebouwd omdat er 6 zuurpruimen kloegen. Het is en blijft een schande dat de sinksenfoor verdwijnt. De sinksenfoor hoort op het zuid. De nieuwe foor zal nooit de echte sinksenfoor kunnen vervangen. Ik hoop dat u blij bent met uw overwinning tegen wat de Antwerpenaar wil. Maar moest ik u zijn ik zou me diep schamen.
mevrouw Cnudde, uw bent een schoolvoorbeeld van iemand die de verzuring van de maatschappij in de hand werkt. Iemand vind iets storend en u zorgt ervoor dat het verdwijnt. Er zijn andere mogelijkheden dan altijd maar weer de zeurpiet gelijk geven.
Ik kan mij geen betere plaats indenken voor sinksenfoor! Tradities zijn er om in ere te houden!!! Er zijn tal van steden waar men kermissen, openbare markten of jaarlijkse festiviteiten verhuizen van plaats met slechts 1 uitkomst! Dat deze tradities nooit meer zijn wat ze waren! Met ook het gevolg voor de zelfstandigen ( hier de foorkramers) dat zij steeds weer zich moeten aanpassen en wederom hun inkomsten zien dalen en hun kosten blijven wel hetzelfde! In deze NIMBY/ NIVEA maatschappij wordt er niet meer gedacht aan tradities maar aan zelfzuchtige eigenbelangen! De zuiderdokken zijn natuurlijk in de ogen van de paar bewoners interessanter als het lekker rustig is! Spijtig dat deze tradities steeds weer plaats moeten maken voor deze nonsens! In conclusie laat ons hopen dat er toch nog iets uit de bus komt waar iedereen voordeel uithaalt! Maar uit ondervinding weet ik en ik denk ook de meeste zelfstandigen dat er meestal maar 1 partij beter van wordt!
Wie word er beter van dat de Sinksenfoor van haar 45 jaar oude locatie verdwijnt mv. Cnudde
Enkel en alleen u 6 klanten AUB zeg wie probeer je nu weeral iets wijs te maken
Beste meneer, ruimtelijke ordening is een dynamisch gegeven. Dorpen verdwijnen voor de aanleg van een haven (zie Doel), plekken worden opgewaardeerd (zie Park Spoor Oost) waardoor mensen er beter van worden, nieuwe parken worden aangelegd (zie de initiatieven die op til staan in A’pen), parkings verdwijnen om plaats te geven aan het water (zie Gent), vervallen plekken worden ingeruild voor watergebonden bedrijvenzones(zie Blue Gate), enz… Dat heeft niets te maken met keuzes van enkele burgers maar dat zijn maatschappelijk gedragen keuzes. Eens die keuzes gemaakt zijn, moeten ze uitgevoerd worden. Voor de Sinksenfoor komt er vast en zeker een nieuwe, beter geschikte plaats maar zoals altijd gaat dat vooraf door angsten en twijfels. En zoals altijd zal achteraf blijken dat verandering hier verbetering was. Ik twijfel er geen second aan.