Die foorkramers hadden beter moeten weten. Mensen betonen zelden
sympathie met betogingen, stakingen en blokkades wanneer ze daar zelf door
getroffen worden. Vraag dat maar aan de NMBS-reizigers die te pas en te onpas
met al dan niet wilde stakingen geconfronteerd worden.

Door woensdag enkele belangrijke invalswegen naar Antwerpen
te blokkeren en daardoor voor kilometerlange files te zorgen, hebben de boze en
ook wel stilaan wanhopige foorkramers hun zaak allesbehalve goed gedaan.
Burgemeester boos, politie boos, automobilisten boos. En zelf geen stap in de
goede richting kunnen zetten.

Daardoor werden we even van de kern van de zaak afgeleid en
die is dat de Sinksenfoor al sinds 1969 plaatsvindt op de Gedempte
Zuiderdokken. De klagende bewoners, die vorig jaar vreemd genoeg gelijk kregen
van de rechter, waren toen in geen velden of wegen te bekennen. Het Zuid was aan
het eind van de jaren zestig helemaal vervallen, een te mijden plek, een
stadskanker, zoals dat weinig omfloerst heet.

Vijfenveertig jaar later is het Zuid the place to be, tenminste: voor wie een stekje kan betalen. Ook de
Vlaamse en Waalse Kaai, de straten die de vroegere dokken omringen, zijn tegenwoordig
hip en trendy. Maar dit is geen vraag over wie er eerst was, de kip of het ei,
in dit geval is dat namelijk zeer duidelijk: de Sinksenfoor!

Het stadsbestuur kan niet verweten worden dat die
buurtbewoners al jaren protesteren tegen zes weken nachtlawaai per jaar en dat
de rechter daarna een nogal onhandige, behoorlijk wereldvreemde uitspraak heeft
gedaan. Wel dat het daar zeer onhandig op gereageerd heeft.

En er is ook die persoonlijke vriendschap tussen schepen Van
Campenhout en de spreekbuis van de reagerende buurtbewoners. Je kan niet
beletten dat een politicus bevriend is met iemand, maar er wordt gesuggereerd
dat de N-VA-schepen zich meer heeft geëngageerd voor zijn vriend dan voor het
cultureel erfgoed dat de jaarlijkse kermis toch is geworden voor de stad Antwerpen.

***

NIMBY. Not In My Back Yard. De term werd in 1980 voor het
eerst gebruikt door een journaliste van de Christian
Science Monitor
in verband met het protest tegen een gepland stort voor
gevaarlijk afval in de Amerikaanse staat Minnesota. Later werd de term
opgepikt, onder andere door de Amerikaanse stand up-comedian George Carlin,
waarna die een eigen leven ging leiden. Die allereerste acties klinken ook
vandaag nog bijzonder logisch: de bewoners waren er eerst, toen kwam het stort.
Je zou voor minder voor je rechten opkomen.

Bij de Sinksenfoor is het omgekeerd: de kermis was er eerst,
daarna kwamen de bewoners, die zich vervolgens verbaasden over dat nachtlawaai.
Alsof ze niet eerst hun huiswerk hadden gemaakt en de buurt aan een grondig
onderzoek hadden onderworpen. Ach, je komt het ook tegen bij mensen die in de
buurt van de nationale luchthaven gaan wonen, omdat de bouwgrond daar nog zeer
betaalbaar is, en die daarna actie gaan voeren tegen nachtvluchten en
aanvliegroutes. Het is de omgekeerde wereld.

***

NIVEA, zo wordt NIMBY bij ons ook wel genoemd: Niet In Voor-
En Achtertuin. (Een mens leert elke dag bij!) Het fenomeen is prominent
aanwezig in onze samenleving, waarin verdraagzaamheid het steeds vaker moet
afleggen tegen egoïsme zelfgenoegzaamheid en bekrompenheid.

In plaats van dit slim aan te pakken – door bijvoorbeeld de
reële problemen van overlast door de Sinksenfoor streng aan te pakken, het
sluitingsuur te laten respecteren of een strikt alcoholverbod in te voeren op
de kermislocatie – heeft het Antwerpse stadsbestuur door haar weifelende,
defensieve houding de invloedrijke buurtbewoners alleen maar geholpen in hun
verzet tegen een volksfeest en een traditie die dateert van bijna 140 jaar
geleden.

De NIMBY/NIVEA-lui willen geen traditie. Ze willen met rust
gelaten worden in hun lofts en hun ommuurde stadstuintjes. Ze willen dat
financiële draagkracht het haalt op traditie, dat het gewone, feestende
gepeupel definitief verbannen wordt naar andere oorden, waar andere, letterlijk
minder fortuinrijke, lotgenoten met eventuele overlast geconfronteerd worden,
zij het dat die dan wel een punt zouden hebben om te protesteren: zij waren
daar immers eerst, niet die kermis die hen plots zou worden opgedrongen.

Of het nu om de Sinksenfoor gaat, of om Tomorrowland, of de
luchthaven van Zaventem, of het doortrekken van een tramlijn naar Brasschaat of
Wijnegem Shopping Center, telkens weer is er die ene constante: gebrek aan
tolerantie en inlevingsvermogen. Zelfzucht, quoi.
Maatschappelijke verzuring. De wereld bekijken vanuit je eigen navel. Denken
dat de evenaar door je achterste loopt. Jezelf beter vinden dan een ander.

***

Het weekend van 7 en 8 juni komt verraderlijk dichtbij.
Pinksteren is het jaarlijkse feest waarbij de katholieke gemeenschap de
nederdaling op aarde viert van de Heilige Geest, exact vijftig dagen vanaf
Pasen en tien dagen na Hemelvaart. Ze zullen in Antwerpen een ingeving van de
heilige geest goed kunnen gebruiken om dit aanslepende probleem op te lossen.